ejnm_v01i2108

DİJİTAL BAĞIMLILIĞIN DİJİTAL KÜLTÜRE DÖNÜŞMESİ: NETLESSFOBİ

Büşra GÜNEY

 

ÖZ

Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de dijital bağımlılığın ve bunun sonucunda oluşan netlessfobi kavramının oluşmasının, nereye gittiği ve nelere yol açtığının boyutlarını, etkileşim kuramı bağlamında incelemek ve yorumlamaktır. Dijitalliğin ortaya çıkış süreci, insan ve toplum üzerindeki birey ve bireylerin, içinde barındırdıkları duyguların açığa çıkarmanın ve farkındalığa ulaştırmanın, bireyin diğer bir bireyden etkilenip, belirtme konusunda bilgilendirme amaçlanmaktadır. Dijitalleşme, internet ve birey arasındaki bağı vurgulamak, bu iki kavramın birbirine bağlı olduğunu gün geçtikçe de bir hastalık haline dönüştüğünü gözler önüne sermektedir. Bu çalışmada öncelikle sosyal medya, internet bağımlılığı ve bunun oluşturduğu yeni kavram olan netlessfobinin ne olduğu ve nasıl ortaya çıktığı hakkında bilgiler verilmiş, daha sonrada ne gibi ortamlarda ve nasıl yayıldığı hakkında örnekler verilmektedir. Geçmişten günümüze doğru önem kazanan sosyal medya, dijitalleşme ve netlessfobi olgusu içinde bireyin nasıl olduğu, ve bireysel gerek toplumsal açıdan örnekler sunulmuştur. Bu örneklerden yola çıkarak netlessfobi, kavramının, toplumsal anlayışın, toplumsal normların ve bireyin psikolojisi hakkında nasıl değişiklik gösterdiği anlatılmıştır. Amacını aşan internet medya kullanımının korunması ve sosyal medyadaki bireylerin bağımlılığının sonuçları okuyuculara sunulmuştur. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı, internet kullanıcılarının, kullandıkları internetlerini kendilerine farkında olmadan yükledikleri bu yükleri, göz ardı etmeyip, psikolojik ve her açıdan önüne geçilmesi için neler yapılması gerektiği aktarılmaya çalışılmıştır.

Anahtar kelimeler: internet, netlessfobi, bireyin bağımlılığı, dijitalleşme, dijital kültür

 

DIGITAL CULTURE TRANSITION IN DIGITAL ADDICTION: NETLESSPHOBIA

 

ABSTRACT

The aim of this study is to examine and interpret the extent to which the concept of netlessphobia, the result of digital incoherence in Turkey, and where it is going and what it leads to in the context of interaction theory. The process of the emergence of digitization is aimed at informing people and individuals in society and individuals about being exposed and aware of the emotions they are in, being influenced and expressed by the individual. Emphasizing the link between digitalization, the Internet and the individual, it is evident that these two concepts are interconnected and become an illness day by day. In this study, social media, internet addiction and the new concept that NetlessFobin, which is a new concept it has created, are given and information about how it emerged, and then examples are given about what kind of environment and how it spreads. Social media, which is gaining importance from the past to the present day, how the individual is in the case of digitization and netlessphobia, and individual and social examples are presented. From these examples netlessphobia has been explained how the concept, social understanding, social norms and individual’s psychology change. The readers were presented with the results of protecting the use of internet media beyond their purposes and the dependence of individuals on social media. In this context, the aim of this study was to try to convey what should be done to prevent internet users from uploading their internet without being aware of them.

Keywords: internet, netlessphobia, individual dependency, digitalization, digital culture

 

TAM METİN

PDF

KAYNAKLAR

Aksoy, A.(2007). İnternet bağımlılığının dünyada ve Türkiye’de durumu, İstanbul.

Aydın. U. (1998). Yeni İletişim Teknolojileri ve Demokrasi,Ankara, Dost Yayınevi.

Başaran, F. (2005). İnternetin Ekonomi Politiği, İnternet Toplum Kültür,Ankara, Epos Yayınları.

Fiske, J. (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş. Ankara, Bilim ve Sanat Yayınları.

Hall, S. (1999). Yeni Zamanlar: 1990’larda Politikanın Değişen Çehresi, İstanbul Ayrıntı Yayınları

Hall, S.(1999). Kültür, Medya ve İdeolojik Etki, Medya İktidar, İdeoloji içinde, Ankara, Pharmakon Yayınevi.

Kevin, R. (1995). İdeoloji ve Kültürel Kimlik, İstanbul, Sarmal Yayınevi.

Kılıçbay, B.(2005) Bir Teknoloji Söyleminden Parçalar: Enformasyon ve İletişim Teknolojileri Kuramlarına Tarihsel Bakış, İnternet Toplum Kültür, Ankara, Epos Yayınları.

Larrain,G. (1995). İdeolojinin Yeniden Keşfi: Medya Çalışmalarında Baskı Altında Tutulanın Geri Dönüşü, Ankara, Ark Yayınevi.

Maigret, E. (2002). Medya ve İletişim Sosyolojisi,İstanbul, İletişim Yayınları.

Nilüfer.(2003). Sanal Cemaat Örüntüleri,http://medyakronik.com Timisi.

Öztürk U. (2015) Bağlantıda Kalmak Yada Kalmamak İşte Tüm Korku Bu, İnternetsiz Kalma Korkusu Ve Örgütsel Yansımaları, Uluslar Arası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt:8, Sayı:37, Nisan.

Polat, N.(2002). Kimlik Mekanları, İstanbul, Ayrıntı Yayınları.

Robins, K.(1999).Sanal Dünyada Duygusal Doyum, İletişim, sayı 16.

Türkoğlu,N.(2001) İmaj Görmenin Kültür ve Politikası, İstanbul, Ayrıntı Yayınları.

Yengin, D.(2014). Yeni Medya Ve Dokunmatik Toplum, İstanbul, Derin Yayınları.